IVETA NAGYOVÁ

Marketing. Creating. Free living

Ako využiť Google Trends pre rýchly online prieskum (nielen) v marketingu

Google Trendy a marketingový prieskum online

Súčasný návyk človeka internetového: Čo riešiš, to gúgliš. A čo gúglia mnohí súčasne, umožňuje zrod a vývoj trendov.

Čo všetko ľudia práve vo svete riešia? Aké trendy vo svete vznikajú hoci aj práve v tejto chvíli? Udržať si neustály prehľad o aktuálnom dianí a smerovaní vývoja je výzvou nielen pre rozhľadeného marketéra. Vďaka Google Trends si však dokážete udržať príslovečný prst na tepe udalostí hoci aj v pyžame na gauči za šerosvitu vášho PC monitora.

(S kvalitným pripojením k internetu, samozrejme.)

 

Akí ste hľadači?

Roztiahnete prsty na klávesnici a zadáte do vyhľadávača slová, ktoré už dáky čas okupujú vašu myseľ: Buď vás ženie prirodzená zvedavosť alebo chcete urobiť správne rozhodnutie. Možno iba hľadáte inšpirácie pre príbeh (lebo píšete nový článok na blog), či máte skrátka len veľmi vyberavý vkus na nezávislé informácie… 

Pokrok umožnil, že informácie sú nám dnes na dosah jedného ťuku do klávesy enter. Za predpokladu, že viete ako a kde hľadať. Internet Explorer, Safari, Opera, Chrome či Firefox… bez ohľadu na to, do ktorého tábora prehliadačov dnes patríte, nahlas rozmýšľam: Nakoľko ste už preskúmali fičúry Google Trends?

Ak ešte náhodou neviete: Google Trends je online aplikácia – služba spoločnosti Google dostupná zdarma pre každého. (Mami: pre slovenskú verziu si do vyhľadávača naťukaj slová Trendy Google a/alebo choď rovno na odkaz, ktorý obsahuje: trends.google.sk.) 🙂

Google Trendy umožňujú preskúmať záujem o hľadaný výraz podľa času, popularity a lokality.

Skúsme si spolu niekoľko príkladov:

 

1. Svetové rebríčky: Google Trends Top Charts alebo čím žilo Slovensko v roku 2017

Trendy Google rýchlo vyzradia, aké témy najviac zarezonovali na webe minulý rok. Google sám každoročne zverejňuje svoje populárne rebríčky najvyhľadávanejších výrazov. Čím sú také zaujímave? Odzrkadľujú totiž témy, ktorými ľudia v danom roku žili. (V duchu premisy: Čo gúgliš, to riešiš.)

Globálne topky 2017

V minulom roku vyhľadával celý svet najmä správy o hurikánoch – s Irmou na čele. V globálnych top news svietia lokálne udalosti: v 2017 svetovou verejnosťou otriasla tragédia – strieľačka v Las Vegas; zvýšenú pozornosť masy upriamili aj na jadrové správy o Severnej Kórei.

Počas roka vyvrcholila kryptobanícka horúčka zvaná Bitcoin aj športový event Wibledon. Spomedzi tech udalostí roka internetové davy šaleli najmä z uvedenia nového modelu iPhone; novinky 8 a X sprevádzal výbuch popularity hudobného hitu Despacito. Explodovalo aj podhubie showbizu: spustila sa reťazová reakcia káuz harasmentu v súvislosti s novým šokujúcim hnutím #MeToo.

Ozaj, videli ste ten remake filmu Wonder Woman? (Nostalgicky mi pripomína jednu vtipnú prezentáciu v bývalej práci cca päť rokov dozadu, kedy môj veľmi seriózny kolega z US (a.k.a Captain America) predstavil náš A-tím ako bandu postáv z komiksov. Aby lepšie vystihol naše zvláštne schopnosti a zanechal silný dojem. Inšpirovalo ho, že som vtedy bola medzi chlapmi jediná žena a tak sa mi ušla rola WW. Nuž, akčných superhrdiniek nie je v danom žánri veľa… 😉 )

Silnú stopu v duši i na webe zanechal v 2017 vo viacerých kategóriách vesmírny úkaz – zatmenie slnka. Ľudia síce veľmi intenzívne hľadali návody ako si vyrobiť okuliare pre bezpečné sledovanie tohto solárneho spektákla, ale ešte viac ich zaujímalo ako si vyrobiť sliz (v rebríčku na prvom mieste?!) či ako si kúpiť bitcoin.

Pre emotívnejší zážitok si pozrite prehľad svetových udalostí roka priamo v podaní Google:

Pozri sa rok 2017 vo vyhľadávaní - krátky film Google

Year 2017 in Google Search #yis

 

Trendy Google Slovensko 2017

Ste späť? Dojímavé videjko, však? (Po 1:23 minúte som už cítila aj ja ten doják na krajíčku.)

Teraz si pod tým videom pozmeňte filter šípkami zo Sveta na Slovensko a dostanete výsledky najhľadanejších výrazov z našej krajiny.

V porovnaní so svetovými udalosťami boli v 2017 zo Slovenska najvyhľadávanejšie slová na Google: MS v hokeji, osobnosť Peter Sagan, téma Ako voliť do VÚC (trendová udalosť roka a zároveň víťaz v kategórii Trendové Ako, v závese za ním: Ako naladiť Markízu). Top televízna show? Farma. Rozumiete tomu?

Ako ste už zrejme pochopili, Trendy Google sú hlbokým žriedlom mnohorakých informácií tak, ako sme my ľudia nositeľmi hlbokých myšlienok.

Čo riešiš to gúgliš. Čo gúgliš to riešiš. Click To Tweet

Kuriózne: medzi trendové recepty sa na vrchol slovenských kuchárskych hitparád zapísal suverénny segedínsky guláš.

 

2. Najnovšie trendy vo vyhľadávaní a.k.a real time search data stream

Cez domovskú stránku Google Trends môžete sledovať aj to, čo ľudia práve teraz najviac gúglia. Najviac vyhľadávané témy a výrazy formujú denne celkom nové trendy, ktoré sa na internete šíria virálnou rýchlosťou.

Kde ich nájdete?

Zobrazujú sa aj na domovskej stránke vo widgete vpravo – stĺpec pod názvom Aktuálne trendy. Rozkliknite si Vyhľadávania, čím otvoríte novú stránku s detailnejším prehľadom. Aby ste odfiltrovali obsah v jazykoch, ktoré možno ani neviete prečítať, môžete si tu z roletkového menu vybrať konkrétnu krajinu podľa vlastného záujmu. Slovensko tam však nenájdete. V súčasnosti sa aktuálne trendy vo vyhľadávaní dajú vytriediť len pre vybrané  krajiny.

Využitie týchto infošiek v praxi bežného občana?

Napríklad v rámci svojich príprav na dovolenku či služobnú cestu si takto môžete čeknúť situáciu vo vašej destinácii.

 

3. Obľúbenosť značky v priebehu času – relatívna popularita

Spomeniete si, kedy ste začali sledovať filmy a videá cez kanály YouTube?

Historicky vznikla táto nová platforma na zdieľanie filmových súborov na internete v roku 2005. Mrknime na ne cez optiku Google Trends: Na grafe trendu nevidieť o pojme YouTube žiadnu skoršiu zmienku. Masívny nárast dopytov začal až v roku 2006, kedy službu YouTube (v skratke YT) od jeho zakladateľov kúpila spoločnosť Google:

Pri pohľade na krivku grafu – trend relatívnej popularity na celom svete (viď screenshot vyššie) je zrejmé, že YT sa teší viac-menej stabilnému záujmu. Už viac než jednu celú dekádu slúži ako obrovská celosvetová databáza amatérskych aj profesionálnych videoprojektov a virtuálne pieskovisko pre novú generáciu youtuberov, ktorí formujú svet videa a zábavy.

Mimochodom: vedeli ste, že prehľad tých najslávneších videomejkrov nájdete cez každoročný filmík #YouTubeRewind? Ak si ho pozriete, pochopíte aj to masívne hľadanie návodu na domácu výrobu farebného slizu…

Pozor: Pokles krivky v počte zadaní o hľadaný výraz YouTube nemusí nevyhnutne znamenať pokles záujmu verejnosti o samotnú službu. Podľa iných externých zdrojov počet aktívnych užívateľov YT neustále rastie. Veľká známosť značky spôsobuje, že ľudia o službe vedia t.j. už ju až natoľko negúglia, ale používajú priamo cez nainštalované mobilné aplikácie, resp. majú pre rýchly prístup YT link uložený v záložkách svojho webového prehliadača.

(Neverím, že si YT púšťate zakaždým cez nové hľadanie v Google Search…)

Google Trendy nám teda poskytnú celkom dobrý vhľad, ale zároveň pozor na rezolútne vyhlásenia. Správna interpretácia trendov totiž vyžaduje aj širšie poznanie súvislostí a analýzu dát i z iných zdrojov.

P.S. No a už ste si vygooglili ten návod na domácu výrobu slizu? 🙂

 

She Creator - marketing manager and designer with a strong sense of aesthetics & function. Systematic. Organiser. A genuine friend and helper. Dynamo. Will start you up. Loves Japan Sencha organic tea, heights and fresh air in her hair. :-)
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.